دکوراسیون مسکونی

راهنمای طراحی های گچکاری و گچبری برای خانه شما

گچ زیبایی بیشتر و طرح های متنوع و منعطف تری به سقف و دیوارهای فضاها میدهد.

برای ثبت آگهی و تبلیغات خود در نیازمندی های تبلیغو اینجا کلیک نمایید همچنین درصورت تمایل به نصب اپلکیشن تبلیغو میتوانید اپلکیشن تبلیغو را از کافه بازار نصب نمایید.
با گذشت زمان، طراحان برای طراحی داخلی به گچ روی آوردند تا زیبایی بیشتر و طرح های متنوع و منعطف تری به سقف و دیوارها اضافه کنند. در اینجا راهنمای استفاده از این ماده پرکاربرد در دکوراسیون منزل شما آورده شده است.

گچ چیست؟

برای درک نحوه عملکرد گچ، علم پشت این ماده همه منظوره را بدانید! گچ پودر سفید رنگی است که از حرارت دادن سنگ گچ تا زمانی که آب هیدراتاسیون خود را از دست بدهد به دست می آید. وقتی دوباره آب به نسبت مشخص به پودر اضافه می شود، خمیری به وجود می آید که بسته به نوع گچ و نسبت ترکیب شده در مدت زمانی بین 20 دقیقه تا یک ساعت و یا بیشتر سفت می شود. هنرمندانی که روی گچ کار می‌کنند وقتی هنوز خیس است، آن را به شکل‌های دلخواه در می‌آورند.

گچ چیست؟

گچ چیست؟

از گچ در مواردی مانند سقف های کاذب رابیتسی و یا راویزکاری شده ،طرح های اجرا شده با راویز ،انواع ابزار های گچکاری مانند ابزار گلویی ، ابزار روسنگی ، ابزار خط کوفی ، ابزار گچبری شطرنجی ، نقوش گچبری و همچنین می توان از آن برای اجرای تابلو های برجسته دیواری و یا مجسمه سازی استفاده کرد.

گچ چیست؟
اشکال و گل های پیش ساخته گچبری

گچبری های پیش ساخته با استفاده از قالب های گچبری پیش ساخته سلیکونی ساخته می شوند به این شکل که ملات گچ را با یک نسبت تقریبا سفت و روان ترکیب می کنند و در قالب میریزند ، گچ اضافه پشت قالب گچبری را با شمشه صاف و مسطح میکنند و پس از بیست دقیقه الی نیم ساعت از قالب خارج میکنند.

روش چسباندن گچبری های پیش ساخته گچبری های پیش ساخته را اغلب با استفاده از ملاتی ترکیبی از گچ ، آب و مقدار بسیار کمی پودر سریش میچسبانند ، که ترکیب ملات ساخته شده باید بصورت روان و آبکی مانند بر روی سطح پشت گچبری پیش ساخته ریخته و آنرا بر روی سطح ساف گچی آماده شده قرار میدهند و بصورت ملایم فشار داده که محکم شود ، پس از چند دقیقه رها می کنند.

بیشتر بخوانید:
عکس آینه گچبری و گچ کاری برای فضاهای مختلف پذیرایی و راهرو و اتاق خواب

موارد استفاده از گچ در ساختمان

1- صاف کردن سطوح سقف و دیوارها

به جرات میتوان گفت اگر می خواهید سطوح داخلی فضاهای خود را به شکلی صاف در آورید و یا برای اجرای لایه رنگ آمیزی ، چسباندن کاغذ دیواری آماده نمایید بهترین گزینه و بصرفه ترین گزینه برای شما گچ کاری سطوح است.

2- ایجاد سطوح بافت دار

ایجاد بافت یکی دیگر از راه های ابتکاری برای پنهان کردن عیوب در دیوارها است. این کار را می توان با استفاده از خمیر گچ و برخی ابزارها انجام داد. وقتی گچ هنوز خیس است، می توان طرح هایی را با استفاده از شانه، ماله یا حتی مقداری الیاف جوت ایجاد کرد. این سطح بافت را می توان رنگ آمیزی کرد. یا آن را برای یک جلوه کلبه روستایی به همان شکل رها کرد.

ایجاد سطوح بافت داربا استفاده از گچ

ایجاد سطوح بافت داربا استفاده از گچ

3- گچبری های برجسته

یک طرح برجسته گچبری می تواند یک جلوه خیره کننده بر روی یک دیوار متمرکز در اتاق نشیمن شما باشد. همچنین می تواند تسکین بصری دوست داشتنی را بالای سر تخت خواب شما اضافه کند.

گچبری های برجسته

گچبری های برجسته

4- ایجاد باکس های دکوری گچ کاری

همچنین با ایجاد باکس ها توخالی می توانید جایی برای قرار دادن مصنوعات را قرار دهید و همچنین از این طرح ها به عنوان یک دیوار پارتیشن استفاده کنید . من عاشق روشی هستیم که این طراح طاقچه های L شکل ایجاد کرده است. اینها دارای نور پس زمینه هستند و برای ایجاد حس بصری خوشایند با رنگ ها به خوبی بازی می کنند!

بیشتر بخوانید:
شیک ترین و مدرن ترین سرویس بهداشتی حمام و دستشویی 2024 + عکس

ایجاد باکس های دکوری گچ کاری

ایجاد باکس های دکوری گچ کاری

5- ابزار های گچ کاری

شامل ابزار گلویی که در محل اتصال دیوار و سقف اجرا می شود.
ابزار روسنگی که در محل طلاقی دیوار گچی با سطح سنگ کاری شده در پایین اجرا می شود
ابزار سقفی که مانند نوار بر روی سطح سقف اجرا می شوند
ابزار های یک خطی یا به اصطلاح گچکاران ابزار تک فتیله که معمولا بر روی لبه های سطوحی مانند آرک و کاسه و باندها اجرا می شوند.

ابزار های گچ کاری

ابزار های گچ کاری

6- ستون های گچی

ستون ها عناصر تزئینی هستند. آنها ظاهر سنتی غنی را به دکوراسیون با مضمون کلاسیک اضافه می کنند . ستون ها یا بصورت دستی و با گچبری دستی اجرا می شومند و یا به صورت سفارشی با استفاده از قالب های مخصوص ایجاد شده و در محل با هم مونتاژ می شوند. پس از خشک شدن گچ، می توان سطح آنرا با رنگ آمیزی تزیین کرد.

ستون های گچی

ستون های گچی

7- مرزبندی با ابزار گچ کاری

هنگام استفاده از دو رنگ در دیوارها یا سقف، مرزبندی بین رنگ ها را می توان با استفاده از ابزار های گچی تعریف کرد. الگوهایی مانند زیر را می توان با اجرای ابزار گچبری روی سطح ایجاد کرد.

مرزبندی با ابزار گچ کاری

مرزبندی با ابزار گچ کاری

نورمخفی در سقف اتاق خواب

نورهای نرم و پنهان در سقف کاذب راه بسیار خوبی برای ایجاد فضایی آرام در اتاق خواب است. این طراح با استفاده از اشکال در سقف با سطوح مختلف بازی کرده است . او از ترکیب هالوژن های کوچک و نورهای نواری مخفی برای ایجاد درخشش ملایم استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید:
جدید ترین عکس های کاسه سقفی و طرح نورمخفی گچکاری و گچبری و کناف 2024

نورمخفی در سقف اتاق خواب

نورمخفی در سقف اتاق خواب

طرح های گچبری

طرح های گچبری شکلی هنرمندانه را به سقف معمولی می دهند و علاقه کانونی و درام ایجاد می کند. همین الگوها را می توان بر روی دیوارها ادامه داد تا یک تم هماهنگ ایجاد شود.

طرح های گچبری

طرح های گچبری

طرح باند و نورمخفی در سقف ها

باند گچ کاری امکان روشنایی در سطوح مختلف را فراهم می کند. این یک سقف ساده را به یک سقف دراماتیک تبدیل می کند. برای برجسته کردن سطوح و ایجاد یک اثر کاملاً چشمگیر، می توانید آن را در رنگ های مختلف رنگ آمیزی کنید.

طرح باند و نورمخفی در سقف ها

طرح باند و نورمخفی در سقف ها

مزایای سقف های کاذب راویز و گچ کاری

سقف های کاذب گچی را می توان به دلایل کاربردی و همچنین زیبایی شناختی استفاده کرد. از فضای بالای سقف می توان برای پوشاندن کانال های تهویه مطبوع و سیم های برق استفاده کرد. آنها همچنین عایق حرارتی هستند و سطحی از عایق صدا را به اتاق اضافه می کنند.

مزایای سقف های کاذب راویز و گچ کاری

مزایای سقف های کاذب راویز و گچ کاری

بازی با اشکال و سطوح در گچ کاری مدرن

هنگام طراحی سقف برای اجرا با گچ کاری و راویز کاری یا یوتنولیت می توان برای برجسته کردن اشکال، جلوه دادن نور یا ایجاد سطوح مختلف استفاده کرد. این دکوراسیون مجلل اتاق نشیمن با سقف کاذب ساخته شده از راویز کاری و گچکاری برجسته شده است. با ابزار های گلویی و نورپردازی مخفی تزئین شده است .

بازی با اشکال و سطوح در گچ کاری مدرن

بازی با اشکال و سطوح در گچ کاری مدرن

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا